Tutorial mekap mata sepet shining+hitam

Assalamualaikum..
Sebelum apa2..nak pesan..
sila abaikan mata besar gedabak
angkara cik contact lens itu sebab tidak
kena langsung dengan tema mekap kita hari ini.

Orang cakap..mata sepet tak boleh pakai warna gelap..
orang lah cakap kan..bukan saya sebab saya suka2 hati..
maka semua warna pun saya rasa boleh..
kalau boleh warna pelangi 7 lapis tu pun
 nak tempek kat mata nih keh keh..

Moh setat..
Kenapakah mesti ada muka dia ini?

Warna silver shining.

 1) Sapu seluruh mata sampai kening.

*motif tak sebut kelopak?
mata sepet mane ade kelopak !
tapi saya rasa mata sepet cantik jugak kan.

Warna ini sebenarnya dari tone ungu.
nampak macam biru tapi bila disapu
ke kulit jadi kelabu kebiruan skit.
Jenis shining. 

*motif lagik?
saya tak tahu nak panggil warna apa !
kah kah...

2) Sapu macam tanda yang saya buat tu.
sambil sapu,sambil buka mata okes.
tu untuk pastikan warna tu nampak bila mata dibuka.
Maknanya kene sapu bagi 'tinggi' dan 'lebar'.

Warna hitam.

3) Sapu guna berus okes.
sapu bermula di tengah sampai ke hujung dan menaik.
ikut tanda yang saya buat.

4) Sambil sapu,sambil buka mata.
pastikan ianya menaik macam tanda yang saya buat tu.

Maskara dan celak pensil maybelline
warna hitam.

5) Buat garisan secara tebal di hujung luar mata
sampai tengah.
Garis secara nipis bermula tengah sampai hujung dalam mata
(berhampiran hidung adalah hujung dalam mata).
Ikut tanda saya buat tu.

6) Guna celak yang sama..
garis dan cantumkan garisan dari hujung luar mata atas
dengan hujung luar mata bawah.
garis secara nipis sahaja sehingga hujung dalam mata.
ikut tanda yang saya buat.

7) Sapu warna hitam seperti step no.3 dibawah garisan celak.
(anak panah warna biru) dari hujung sampai tengah.

sapu warna seperti step no.2 dibawah garisan celak 
(anak panah merah) dari hujung dalam mata sampai tengah
(sambungkan dengan warna hitam tadi).

8) Pakai maskara guna teknik zigzag
(rujuk entry yang lepas untuk belajar teknik ini).
atas dan bawah.


Bulu mata palsu dan gam.

9) Untuk mata sepet,saya sangat sarankan pakai bulu mata palsu..
mata akan jadi 'terbuka' dan nampak 'galak'.


Pakai eyeliner liquid di garisan bulu mata
untuk tutup kesan gam yang putih2 tu. 
pastu pakai maskara semula ok.

Siap sudah..!

Tang mata ja nampak lebih..
tang lain I jimat mekap UUUUUU...!
kah kah..

Owh..! nampak seperti alien tetapi untuk
mata sepet sangat cantik hokeh !

Jangan ingat saya suka2 nak syok sendiri
ambil gambar dengan cahaya keimanan
terlebih sudah..
tapi memang cahaya itu sangat suka dekat saya..
maka muka saya kelihatan seperti sedang memakai
tepung gomak cap kambeng hitam.

Beranikah anda?
tapi bukan pelik pun..he he..

Masih belum habis tempek gambar 
muka model tak berbayar ini kah kah..

Gambar penutup...
hape kes arr haku nak buat muka macam ini?

Sila klik nuffnang saya.
semoga cepat zau yah kahwin dengan afnan.

Terima kasih.





25 comments:

♪♬ Siti Nor Aisyah ♬♪ said...

nice tips..tu klo ntok mata sepet..kalau ntok mata besar tapi kuyu camne ea nak serlahkan eye shadow tu??n ntok pengetahuan..sy xpernah pakai eye shadow sbb cm xsesuai jek rse nye..:P

Bella Bell said...

cun3...pndainy zoey mekap...mata saya kecik..nk kata sepet xjgk...tp boleh la kn klo nk mekap mcm ni...kn3?heheh

zOeY zAu YaH said...

siti nor aisyah: mata macam tu la cantik.pakau macam biasa juga.tapi kalau mekap ala2 arab lagi cantik.
naikkan sapuan eyeshadow supaya mata kuyu nampak seimbang.

zOeY zAu YaH said...

bella: boleh aje lah

DaK CoMoT said...

heee nak buat! nak buat!hehe

zOeY zAu YaH said...

dak: cpt buat he he

LuLu Nur Hidayah said...

haoii,,lulu dh follow,,hheheh =)
ehehhe wh cntek2,,!
haha lulu ta geti mekup ,,
dh lme ta mekup!,haha
emg ta geti,,wenk2,,hehehe

zOeY zAu YaH said...

lulu: tq..try lah mesti nanti pndai gak

ain rahman said...

cantikk la zoey...srius cntik sgt,,tp xreti nk bt jugak (T_T) ...info yang terbaeekkkk dri ladang..elok la sgt utk si sepet mcm sy -.-

Manja (let it be my sweet name) said...

Manja suka tip makeup kat blog nie. Manja suka suka suka :)
boleh x buat tutorial mata menggoda/ mata galak, tanpa pakai eyeshadow, pakai eyeliner je huhu

KUREKURE COMEL said...

comel ngat...hehehe...mina kalo makeup....sekejap je...lepastu semua dh hilang...hehehe...

zOeY zAu YaH said...

ain: cepta2 try..lawa untuk mata sepet he he

zOeY zAu YaH said...

manja: dah buat tp tggu giliran nk publish.tunggu tau

zOeY zAu YaH said...

kure2: maybe warna sapu nipis atau mekap tu x berkualiti.sapu tebal2 n biar terang.baru tahan lama he he

Khumaera Ismail aka Habibi Hamid said...

aaargghh!!! seyes tak pandai! huhu~ dear ajar saye! T_T

zOeY zAu YaH said...

kumaera: meh sini nk ajr

iManAzRaf said...

wah... pandai die mekap2. hehe.

zOeY zAu YaH said...

iman: boleh la skit2 haha

fyna said...

gud toturial...
hehehe..




jom singgah n follow belog saya..
http://inibelogfyna.blogspot.com/

zOeY zAu YaH said...

fyna: tq..eh rasanya kite dh follow blog kamu lah he he

miss juejue said...

tengs wat toturial niey...huhu
baru faham...nak trail la nanti..t juejue tnjuk kat cik zoey..x tau jd ke tak..

zOeY zAu YaH said...

miss: okeh..tnjuk tau buat entry ke pastu gitau haha

miss juejue said...

okiey2.tunggu taw..

WanNilam^Sury said...

waa... cantik ar.. Awak ade facebook x? nak add.. mata saya masuk kat kategori agak sepet la jugak.. sy suka mekap yg boleh wat mata nampak besauuu... camane erk?

therylisa nurula'in said...
This comment has been removed by the author.