tutorial mekap untuk pemakai kaca mata

Assalamualaikum..

Ramainya yang minta saya buat tutorial mekap
untuk pemakai kaca mata..
*perghh! suka pulak haku cakap skema ratna neh!

Saya tunjuk ni guna warna pink yee..
bukan warna gelap2 macam selalu orang ajar.
ini atas permintaan pembaca saya juga..

Sebelum tu nak citer sket,
dugaan tau buat tutorial neh..
dah buat lewat petang,tengah2 buat tu
henpon 'kiok'...cuba la cas tapi hampas!
charger tetibe rosak beb!
hape,encik charger tu ingat haku putus asa kalau buat aniaya
macam tu? sket haku tak heran..
siap pinjam henpon abang ipar lagik..
sambung gak amek gambar walaupun flashnya sangat
la buat saya 'terharu' macam ini...

so harap maaf kalau kualiti gambar
macam hampagas okeh..


Moh kite start ye puan2...sediakan oven..
PANG!!! INI BUKAN RANCANGAN 
MASAKKAN HOKEH!


Lepas pakai fondation dan bedak,
pakai concelear ok.


Warna 01 jenama elianto.


Calit di bahagian yang nampak hitam..
pastu pedap dengan jari atau guna span.

kening pun penting sebab bila kita pakai speck,
kening akan menonjol.
saya guna brand hape tah beli kat kedai aksesori biasa aje.
yang penting warna coklat gelap.
lainlah kalau anda rasa berbakat berlakon opera..
maka,warna hitam adalah sangat sesuai kah kah..!
Lukis dan berus untuk hasil yang natural.


Warna putih..


Sapu seluruh kelopak sampai kening.
sapu terang2 dalam tanda yang saya buat tu okeh..




Warna pink..


Sapu kat kelopak terang2..
dalam kawasan yang saya tanda tu.


Warna merah..


Sapu kat lipatan kelopak.
buka mata dan pastikan warna tu nampak
bila mata dibuka.
sapu kat kawasan yang saya tanda.


Warna kelabu..


Sapu ikut anak panah tu..
sikit saja bagi nampak bayang2..


Celak maybelline hitam.


Garis sepanjang garisan bulu mata atas.
nipis di tepi mata berdekatan hidung,
agak tebal di hujung luar mata.


Guna celak yang sama..
garis di sepanjang garisan bulu mata bawah.


Guna warna pink,
sapu di bawah garisan celak tadi.
sapu bermula di hujung luar mata
sampai ke tengah mata.


Maskara maybelline hitam..


Pakai secara zigzag..atas dan bawah.


Siap!
Ini keje orang malas..
ajar mekap mata,tang pipi dengan mulut
malaih nak sapu warna he he..


Owh saya tiada keyakinan kalau tak mekap..
*over tauuu! eh..ini gamba lama yee..
sila jangan salah paham.


Selepas bermekap...!
saya amatlah cewi sebab dah over confident dah..
over makin melampau! kah kah...
pasan tak saya memang kerek..
pakai lens+speck lagik!
patutlah anna fenin lalat lah..
power didouble..melampau haku!




P/S: tukar warna lain pun boleh..ikut suka anda ok.
Mekap saya simple2 saja sebab ramai yang
tak berani mekap over2...


klik nuffnang saya..nak tawin..


Terima kasih..=)

21 comments:

nurul ain said...

lawa plus comel >,<

zOeY zAu YaH said...

nurul: tq2..hihi

Marquis Faizal said...

nak try jugak lah, haha :p

zOeY zAu YaH said...

marquis: meh la try haha

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

santek2!!!

zOeY zAu YaH said...

hencik patik: amoih2..puji cek noo? haha

fazzlim said...

ctik..slmt akk der tjuk mekap utk owg yg pkai spek...
ana pkai spek...tp xbrani nk mekap2 sumer n...tkot buruk..pkai spek pastu pkai mekap2 x ker burok....slmt akk der tjuk so lh la ana pkai mkap2 dh..heheheh...smbil pkai spek ^-^

zOeY zAu YaH said...

fazz: try ok..
tak pelik pun..yakin diri tau

fazzlim said...

nk cber...tp was2 la kak...tkot nnt owg ckp plik...faz klu nk mekap2 n t'pkse bkak spek wlaupn kabur utk mlihat...nk pkai lens tkot rosak mter...

zEri sAfEerA said...

owh. tibe2 sy plak yg rs pening tngok kamu pakai lens skali dgn spek. hehe :D

zOeY zAu YaH said...

fazz: x yah takut..tak pelik pun...biasa ja...pakai jek speck,pastu mekap..

zeri: haha tahu x pe

fazzlim said...

fazz akn cber...
akk...cm ner nk pkai slendg dgn spek erk??
cz klu fazz pkai slendg ngn spek nmpk cm x ok la kak..

zOeY zAu YaH said...

fazz: saya ni jns x kisah.so pakai cam mana pun saya ok.mmg cam kembung2,kembang2 selendang tu tp saya ok je haha...yg penting buat x kisah.so kita akn yakin diri.

fazzlim said...

fazz ikt akk la lpz n..
heehheh...wt x ksh jer....ykin pd dri^-^

zOeY zAu YaH said...

fazz: bagus2..

nadira shahid said...

nice tuto ;)

zOeY zAu YaH said...

nadira: tq

tania_leezay said...

comey2..t leyh cuba..

zOeY zAu YaH said...

tania: try lah..sng je

Eliana said...

cantikla kak zoey makeup.
mane nak beli eh eyeshadow byk2 tu n how much?

zOeY zAu YaH said...

eliana:tq he he..dah lama beli x ingat tp beli kat tenet.