tutorial mekap buat mata galak

Assalamualaikum..

nak peribahasa dari saya?

sorong papan tarik papan..
buah pisang diatas perahu...
suruh mekap saya pandai..
suruh memasak saya tak tahu...

owh..sesungguhnya saya telah merosakkan
peribahasa yang indah itu..
Cikgu BM..sila jangan marah saya..

back to kg halaman..
Mari kita setat mekap..
mekap mata macam ini..senang saja..

Warna silver jenis shining.

Sapu seluruh kelopak sampai kening.

Warna biru.

Sapu kat garisan kelopak.
jangan sapu semua.cuma kat hujung saja macam tanda saya buat tu.

In 2 it liquid liner hitam.

garis sepanjang garisan bulu mata atas.
nak ikutkan guna yang pensil saja.
tapi kali ni saya saja guna liquid juga.

Bulu mata palsu dan gam.
saya guna bulu mata jenis tebal.

perbezaan antara pakai bulu mata palsu dan tak pakai.
nak tahu cara pakai bulu mata..sila rujuk entry saya
dari label 'mekap' (label kat sidebar) ada tuto cara pakai
bulu mata palsu.

Dah siap pakai dua2 belah mata.

Guna eyeliner yang sama.
garis atas garisan bulu mata palsu.
ini untuk tutup kesan gam yang berwarna putih tu.
pastu buat garisan membentuk 'wing'..saya buat agak tebal.
selepas itu ketip bulu mata dan pakai maskara.

Ini produk2 yang saya guna.pic from google.

*eyeliner pensil warna silver tak ada jenama sebab my sis
beli kat kedai aksesori biasa.

*eyeliner gel maybelline hitam.

*maskara maybelline volume express hitam.

warna putih.lebih baik jenis shining.

No.1 ) garis eyeliner gel maybelinne hitam.
tebal kat hujung luar mata..nipis kat hujung dalam mata
(arah anak panah biru  tu tunjuk).

no.2) guna eyeshadow biru tadi dan sapu kat kawasan no.2 ni.
sapu separuh saja macam saya tanda.

no.3) Garis tubir mata(garisan dalam mata)
guna eyeliner pensil silver.

no4.) guna eyeshadow putih dan sapu kat kawasan yang saya tanda.

5.) guna eyeshadow putih dan sapu tebal2/terang2 kat tempat saya tanda tu.

pakai maskara kat bulu mata bawah.

pakai lah celak coklat kat kening..
blusher coklat+pink..
shading coklat kat hidung..
lipliner pink..
lipstik pink..

siap !

cahaya matahari petang buat muka saya macam pelik ha ha..

klik nuffnang..mahu kawen..

terima kasih.

36 comments:

Nini Mohd said...

cantek!
suke mekap yang buat mata nampak besauu~ ;)

dian:) said...

akak belajar make up dekat mana? lawa sangat (:

NUR AYNIE said...

wow...chantek..tp sye xde bulu mata palsu huhu....=(

name sebenar saya zullaiha zainol said...

chantek2..saya da cuba bermekap dengan cara awak..tp tangan juejue keras mcm batu...x menjadi..

.:: yUki a.k.a f@Ra ::. said...

like this!

tp kn..selalu je jumpe bulu mate pelesu kt kedai..tp x sekali ngn gam die..
mmg asing2 ek..
huuuuuuuuu

♥ bella nabila ♥ said...

wow ! i like !

fara_farez89 said...

waaaaaaaaaaaaaaaa sahnteknye wakkkkk

Faa Eryna said...

hoooi hoiii, cantik kott mata tuhh ;)

lovely.me said...

anda di tag..hehehe

Anis Nasri said...

teringin nak bermakeup tp xreti.
huhu

pssstt sy ade tag awak :D

http://pipibelubang.blogspot.com/2011/03/show-me-your-bff-contest.html

sharifahzakiah said...

kite xpndai mekup awk . wuwuwu -__-

Sufinah Yussof (SY) said...

wow! jojes nye. nice. i lokie~

Nu'nu Safia said...

tahniah... awak menang... sila tuntut hadiah...orang kulim kan??
CN pun...

http://sweetlovelysafia.blogspot.com/2011/03/pemenang-contest-mata-bulat.html

zOeY zAu YaH said...

nini: tq haha..saya pun suka

zOeY zAu YaH said...

dian: kat make-up artis lah sayang..

zOeY zAu YaH said...

nur ayne: kene beli bagi ada haha

zOeY zAu YaH said...

nsszz: try erk? tq.trylah selalu mesti tgn yg keras pun jd lembut.

zOeY zAu YaH said...

yuki: memang jual asing.kdg2 je dia bg sekali hi hi..

zOeY zAu YaH said...

bella: tqqqq...hihi

zOeY zAu YaH said...

fara: cantik meh? tq lah awk hihi

zOeY zAu YaH said...

faa: tq haha

zOeY zAu YaH said...

lovely: tag ape ni? hehe

zOeY zAu YaH said...

anis: ye ke? tq yaa...

zOeY zAu YaH said...

sharifah: lama2 pandailah hi hi

zOeY zAu YaH said...

sy: try lah buat ye hi hi tq

zOeY zAu YaH said...

nunu: tq..hi hi

zOeY zAu YaH said...

nunu: saya mmg org kulim..kamu kulim katne?

atin said...

wowww . sgt cantikk :) tutorial yg agak membantu :))

zOeY zAu YaH said...

atin: tq...

nordan said...

nak tanya set eyeshadow tue jenama aper ea..
cantek kaler dier...pekat..

zOeY zAu YaH said...

nordan:tu mac punya jenama.

marshmallow said...

cantiknya!
tp sy tak reti :(

zOeY zAu YaH said...

marshmallow: tq ye..eh trylah pelan2 mesti blh..

Ini Kisah Tia said...

huiyoooo ! santekkkk . nak besau kan mata yang kechik nih :)

zOeY zAu YaH said...

ikt: try lah buat.

SpoRa CoMeL said...

Cantiknye awk mekap...hrm..saya dah try make up..tapi still nampak lebam kat mata..boleh tak tunjuk cara make up untuk hilangkan lebam bawah mata...

KLIK SINI TUAN BLOG NAK KAWEN