yang betul dan yang salah time jaga muka*perkara yang tersembunyi.

Assalamualaikum...

hai kawan2 sekelian..
sudah cuci muka ke belum?
sudah pakai toner ke belum?
sudah pakai pelembab ke belum?
sudah pakai sunblock ke belum?
sudah blablabla ke belum?

terus kauorang rasa annoying gila budak ini kan?
terus rasa nak lempang2 muka budak ini kan?
nanti dulu..jangan lempang saya..lempang diri sendiri takpe...
hahahaha...memang annoying haku ini kan?

memperkenalkan tuan punya blog yang peewwiiittt habislah..hahahahah..
kauorang pun #$^%$^&%^& kat dalam hati..

hari ini saya mahu kongsi tips yang saya belajar dan baca.
tips yang tak berapa kita tahu tapi pakar2 tahu..
semoga selepas baca kita pun akan tahu..
jadi marilah sama2 tahu..
eh lempang nak?



PENCUCI
SALAH: letak pencuci kat muka,tonyoh sikit2 terus bilas.

BETUL: buihkan kat tapak tangan.guna buih tu urut muka pelan2 selama 1 minit
untuk tanggalkan kotoran yang melekat kat kulit.
AWAS ! jangan lebih dari 1 minit pula,nanti buih2 tu masuk dan menyerap
ke dalam pori dan kulit.masalah lain pula yang timbul seperti jerawat.

SALAH: rasa tegang tanda muka bersih.

BETUL: itu tanda pencuci tu kuat dan lembapan kulit hilang.
jadi kulit akan mengeluarkan lebih banyak
minyak untuk menggantikan lembapan yang hilang tu.
maknanya kat sini kulit akan jadi lebih berminyak dari biasa.


TONER
SALAH: orang kata toner itu wajib..tapi ada pakar yang kata tak pun.
kata orang toner sejuk dan tegang itu tandanya bagus...

BETUL: toner bukan satu benda yang wajib tapi keperluan kalau nak tanggalkan
lebihan kotoran yang tak hilang time cuci dengan pencuci+air.
juga ada bahan2 tertentu untuk kecilkan pori.
toner sejuk dan tegang tandanya ada kadungan alkohol.
lagi sejuk dan tegang,lagi banyak kadungan alkohol.
alkohol menghilangkan kuman dan mengeringkan kulit.

PELEMBAB
SALAH: lagi banyak sapu pelembab,lagi bagus.
kulit minyak takyah pakai pelembab.

BETUL: kulit ada had untuk menyerap lembapan.
pakai sekadar yang diperlukan.jangan sampai kulit jadi over basah/lembab/minyak.
lepas sapu tolong tepuk2 secara lembut kulit muka kita itu ya..
untuk mempercepatkan proses menyerap lembapan.
kulit minyak kene pakai juga.tapi khusus untuk kulit berminyaklah.
pakai sedikit sahaja kalau taknak goreng telur di muka sendiri =.="
(minyak over = goreng telur pun sodap).

PELINDUNG UV
SALAH: takyah pakai sebab leceh.
asal ada tulis pelindung uv pakai je..dah lindung semuanya.

BETUL: carik produk pelindung uv/pelembab yang lindungi kulit
dari UVA dan UVB sekaligus sebab dua jenis uv ini adalah berlainan,
kesannya terhadap kulit pun lain.
tahap perlindungan pun kene ambil kira juga.
spf15 hanya tahan beberapa jam..selepas tu kulit tak akan dilindungi lagi.
paling bagus pakai pelembab ada pelindung uv,pakai pelindung uv lagi,
pakai fondation ada pelindung uv dan bedak juga ada pelindung uv.
selepas dilapis dengan pelindung2 ni semua,spf akan jadi tinggi dan tahan lama.

SCRUB
SALAH: makin kasar butiran scrub,makin bagus tanggalkan kotoran.
scrub boleh pakai hari2.

BETUL: memang ada yang kasar,tapi hanya untuk kegunaan seminggu sekali atau 2 kali saja.
dan jika terlalu kasar akan menimbulkan iritasi(cela,pedih,kering,tegang).
scrub tak boleh pakai hari2..nanti akan timbul masalah2 macam yang saya cakap kat atas tu.
paling bagus guna scrub yang lembut dan ada jenis scrub lembut boleh guna hari2.
haaa yang jenis tu takpe(ada tulis kat label produk).

KRIM MALAM
SALAH: sama macam pelembab siang.

BETUL: krim malam lebih pekat dan ada kadungan tertentu untuk
merawat kulit.jadi krim malam adalah berlainan dari pelembab siang.

MASKER
SALAH: pakai masker sambil membaca,tonton tv dan buat kerja2 rumah.
pakai lama kat muka akan jadi lagi berkesan.

BETUL: pakai pastu tidur.setkan masa/alarm supaya tak pakai lebih dari waktu yang disarankan.
pergerakkan otot walaupun sedkit,walaupun kita tak sedar,akan menmbulkan garisan dan kedut.
jadi jangan membaca ke,buat apa2 je lah aktiviti..tidur saja ok.
jangan pakai lebih dari waktu yang disarankan oleh pengeluar.
nanti kulit akan mengalami iritasi.

GEL/KRIM MATA
SALAH: pakai lebih skit bagus.

BETUL: kulit kawasan mata nipis dan ada had untuk menyerap lembapan.
kalau pakai secara berlebihan akan timbul masalah milia(biji2 timbul),
biji2 yang ada kadungan minyak dan mata berair.
sebaiknya pakai gel/krim sebesar sebutir nasi dan pedap2 bawah mata.
pastu urut melingkar untuk hilangkan hitam dan bengkak bawah mata.

PRODUK
SALAH: campur2 produk dari banyak jenama takpe...
produk mahal je bagus..

BETUL: sesentengah orang memang takde masalah kalau campur2 jenama produk.
pencuci jenama lain,toner lain,blablabla lain..
tapi tahu tak yang terpaling elok adalah memakai satu jenama yang sama untuk
kesemua produk?
sebab setiap satu produk dari jenama yang sama dicipta untuk menyokong antara
satu sama lain.
contohnya...pencuci ada bahan A,toner pula ada bahan B yang mana bila dipakai
kedua2nya akan bergabung memberi kesan yang memberangsangkan
seperti yang pengeluar janjikan.

produk mahak tak semestinya bagus..
saya pernah guna SKII..hampes...
tak sesuai dengan kulit..last2 murahan juga yang saya guna..
untung juga..takde membazir duit camne tu je kan..
bukannnya pakai mahal2 boleh tukar jadi muka siti nurhaliza..
itu ajaib namanya..

*sama macam mekap..murah tapi ade kualiti itu lebih bagus.
asalkan kita tahu cara yang betul nak guna.
semakin mahal semakin bagus adalah TIDAK BETUL !
yang penting tahu kandungan,kelebihan,kekurangan dan cara menggunakan yang betul.
ini adalah dari pengalaman selama lebih dari 8 tahun saya dalam bidang ini.

yang paling penting jangan cakap putih itu cantik.
saya tak percaya hanya orang berkulit putih itu cantik.
tak kira warna kulit,kalau ianya sihat ianya adalah yang terpaling cantik
(sebab senang mekap ke senah? huahahahaha..).

like fanpage kalau sudi
www.facebook.com/zoeyzauyah.blogspot.com

klik nuffnang nak bedah..amin..

tenkiu.

56 comments:

ZYASH said...

Sangat rajin yer wat tips penjagaan muka ...hehe..thz for sharing dear...

misya mialen said...

ini tips yg sgt berguna adik manis. tq very much;D

♥ aeryn ♥ said...

thanks kak zoey.. sangat membantu.. hurm..

Nurul Mazni Sawal said...

baru tahu pasal bab pakai krim mata tu.. lepas ni kene kawal sikit pakai tu.. kalau tak memang ambik banyak tak hingat dunia.. tengs for sharing :)

Bella Bell said...

baru tahu. hehe. thanks sayang :)

Cik Eka said...

tq zoey..banyok beno kite buat salah..
pelembab dah habis.sental pelembab malam..

hahahaha

adiba ramli said...

wah. good info akak. jap, nak tanya, saya hanya pakai pencuci muka n bedak kompak je kalau nak kuar. simple sgt kan. bole ke camtu. but, sya ade jugak jerawat sikit2. camne ea agak2? ade idea tak

Syuhada Nur Ekhwan said...

wah bagus nya .. tengs kak ":)

Cik mama said...

waaahhh satu tips yg sgt bagus... memg sgt berguna.. yg toner tu baru tau skg ni..heheh thanks yerr cik zoey yg cantik.. (^_^)

eMMe said...

hurm....baru akak tau, terima kasih dik...patot la kulit muke adik cantik, kelihatan kulit bayi, wekkkk~ hehehehehe.....

pinky said...

banyak info...tq 4 sharing....akk pun jenis takut nk campur2 produk...mungkin apa yg zoey ckp tu btl...kurang kat sini lebih kat sana....

sarah mohamad said...

Pencuci, toner, pelembab pakai. Cuma pelembab malam jek tak pakai. Tapi betul la, saya pakai yg mahal punnn tak sesuai. Maybe banyak sgt kimianya. Pakai yg murah oke jeee :D

Miss Volvo said...

fuhh cantiknye mata! pakai lens apa tu? nudy brown ke?

::CIK LYNN:: said...

thnks 4 sharing...=)

fazzlim said...

bgus jgk info akk n...
fazz xske pkai toner...
fazz xboleh tukar2 atau campur produk..nnt muka fazz akn jd merah2..naik bintik2..xmahal pn produk fazz pkai :p

Cik Tqah said...

thanks for sharing :)

❤ eyeme ❤ said...

kan?setuju sgt! amacam pakai T** Am***a? ok x? hihiihi~

cheq sue dieyha said...

ohh..muka sy tiap2 hari naik jerawat.ape nk buat?!pkai pelembap pn naik jerawat,x pkai pelembap pn naik jerawat.alahai..

Noli@Ibu Wafa said...

oh gitu ker?..kdg2 xpenah amik tau..tibai jer..hehe..tq dik ;) comeyy kamu ;0

Akulah Pak Lan said...

nak kena cari set pwncuci muka jgk ni. selalu pakai pencuci ja

Teacher Koko said...

ohh saye pakai lain2 prduk la zoey..huhu..mudarat x? nak tnye, awk pki krim mlm ape?

Mizz ErMa said...

wah, detail tol info cik zoey kasi..slama nih maen tonyoh2 aje kat muka..T-T

therylisa nurula'in said...

okay2,,, thank you untuk info awk.

Nora_Aniza said...

ALAHAI banyaknya nak kena jaga..

zOeY zAu YaH said...

zyash: share2 mana yg tahu..

zOeY zAu YaH said...

misya: smoga dpt membantu..

zOeY zAu YaH said...

aeryn: welcome..

zOeY zAu YaH said...

maz: hehe skang dah tau kan..selamat amalkan cara yg betul pasnih k? hihi

zOeY zAu YaH said...

belaa: hehe welcome syg..

zOeY zAu YaH said...

cik eka: kihkih..bli pelembab baru cpt..

zOeY zAu YaH said...

adiba: pakai set lgkap untuk kebaikan jgka pjg..pelembab antara yg pntg untuk kesihatan kulit.

zOeY zAu YaH said...

syhada: welcome =)

zOeY zAu YaH said...

cik mama: hehe welcome..takde cantik mana pun biasa je..

zOeY zAu YaH said...

emme: hehe alhamdulilah kulit ok buat masa skang..

zOeY zAu YaH said...

pinky: yup betul..produk dari jenama yg sama menyokong antara satu sama lain..

zOeY zAu YaH said...

sarah: pasnih biasakan pakai ok? krim mlm mmg penting..kulit akn jd berlainan..trylah..hihi..

zOeY zAu YaH said...

miss: taklah..hape tah x ingatlah jenis apa..check label produk..saya pernah review.

zOeY zAu YaH said...

cik lynn: welcome..

zOeY zAu YaH said...

fazz: =)

zOeY zAu YaH said...

cik tqah: welcome..

zOeY zAu YaH said...

eyeme: =)

zOeY zAu YaH said...

cheq: berkaitan hormon gak tu..try jumpa doctor kulit..

zOeY zAu YaH said...

noli: hehe..eh tak comel lah..biasa ja..

zOeY zAu YaH said...

apl: haa cpt start jga muka hehe..

zOeY zAu YaH said...

teacher: kalau tgk ok,ok je..sesetgh org takde problem pakai lain2 jenama..

zOeY zAu YaH said...

mizz: hehe biasalah kalau nk cpt kan..

zOeY zAu YaH said...

thery: welcome..

zOeY zAu YaH said...

nora: hehe..

♥ aeryn ♥ said...

suka baca blog kak zoey yang selalu share pasal kecantikan., :) terima kasih sangat2 taw.. :) dan kalau akak nak tahu, reen selalu amalkan tips2 kecantikan and tuto mekap kak zoey.. :)

zOeY zAu YaH said...

aeryn: thanks ye..saya cuma share je apa yg saya tahu..

Nur Nabilah Huda Mohd Ariffin said...

lavv vitt!! weeewiitt~

Juliet_iRa~" said...

thankss zoey!

ira rs xlebih 1 min cuci muka pon tp apsal muka naik jerawat juga?huuuuuu

zOeY zAu YaH said...

nur nabilah: =)

zOeY zAu YaH said...

juliet: hormon tu..

NurNa iZaT said...

thanks for the informations .. sgt berguna tau~

Uda.Syn said...

done follow. terima kasih untuk tips2 di atas .