Meh nak share pasal penyakit saya ASD PULMONARY HYPERTANSION WITH EISEMANGERS.

Assalamualaikum...

hari ini bajet doctor.
nak setori pasal penyakit saya.
tak.bukan nak minta simpati ke bantuan ke hahaha..ceh berlagak.
cuma nak share je sebab rasa macam nak share.
bukan semua orang tau pasal sakit ni pun tapi berharap 
saya akan citer secara hebat macam doktot tu semua.
itu haku sendiri pun pening..hahaha...
saya citer dari pengalaman dan cara yang senang nak paham.
saya akan citer sikit2 ye..
sumbat semua satu entry kang pengsan kauorang semua hahaha..
ASD PULMONARY HYPERTANSION WITH EISEMANGERS.
tapi senang cerita jantung berlubang dan paru2 tekanan tinggi.
 CAMNIH BERMULA...
bermula dari jantung berlubang je.
jantung berlubang selalunya dah jadi waktu kita dalam perut mummy 
*cehhh sebut nak mat saleh je hahaha..
saya dapat tau ada jantung berlubang time kecik2 dulu.
doctor bagi surat pergi check kat spital tapi mak bapak buat dek je..
saya lagilah buat dekkk pasal saya sihat dan kuat 
*iklan milo.

serius saya kuat sampailah umur 18 tahun.
saya nak pergi plkn.
time tu takyah check-up,tapi saya gedik nak buat medical check-up.
last2 tengok x ray jantung saya dah bengkak.
cancel plkn haku..ingat lagi nak ubatkan hati time tu
pergi makan kfc dengan kakna pastu buat sepek mata baru hahaha..
tapi tak sedih pun..hati batu betul budak nih.

bermulalah aktiviti melancong ke spital seluruh malaysia..
saya  kene buat macam2 test.
tapi tak best bila hospital kerajaan nih hantar saya pi sana,pi sini.
temunjanji 2,3 bulan sekali,ambil masa padahal just check sikit2 dan buat benda yang sama.
antara spital yang saya kena pi time tu ialah spital
kulim(baru dan lama),s.petani(tapi saya tak pi),a.setar,seberang jaya dan penang(last sekali).
semua ni ambil masa 1 tahun ulang alik tau !
 mula2 doktot cakap saya boleh bedah then sihat..
yeaaa.. tak takut langsung sebab fikir nak sihat je.
dalam tempoh 1 tahun dan bila mula ambil ubat badan saya dah makin
teruk...saya tak kuat dah.
selepas 1 tahun saya jumpa pakar jantung kat a.setar.
pastu ada benda saya takleh buat..kene pi penang.
kat penang saya buat macam2 test.
 last2 saya takleh bedah sebab teruk dah.
dah effect ke paru2.
then depa hantar saya ke ijn..
kat ijn saya diberitahu yang saya takleh dibedah,takleh buat apa dah.
siap ada jangka hayat lagi.
 sampai sekarang saya ulang alik ijn.
ini baru citer camne saya boleh tau pasal sakit ini.
entry nanti saya bagitu terperinci
simptom2,sakit yang macam mana saya rasa,pengalaman  dan lain2.
 percaya tak saya pernah duduk atas kerusi roda ja pastu takleh bercakap.
nanti saya cerita ok.

like fanpage saya kalau sudi.

klik nuffnang nak bedah..amin.

tenkiu.



 



56 comments:

liyana al hafis said...

terharunya..mmmm semoga cik zoey sentiasa tabah.semoga cik zoey sihat dan always ceria..InsyaAllah..sihat-sihat selalu :)

coklatberapi said...

semoga tabah menghadapinya..yeahh mesti kuat tau;)

Nurul Mazni Sawal said...

tulah dlu pernah tengok mesin oksigen tu.. tk sangka teruk sakit zoey.. kuatkan diri yer zoey.. insya allah setiap sakit mesti ade ubatnye.. maz doakan yang terbaik utk zoey.. aminnn

pulsowanie said...

ooo..bru paham yg bwh tu klik nuffnang nak bedah tu.dulu tak pham bnda pa.kuatkan diri!!!!

cik chinta said...

tabah je kn ko? live life to fullest.

zuk zuhaiza said...

saket tu ujian penghapus dosa,

share lah lagi sis :)

hunny_bunny___chumutt said...

cian kt cik zoey. .
:'((cepat cemboh yeah. .

Atiqah Razak said...

kesiannya. kuatkan semangat ok!

zOeY zAu YaH said...

liyana: insyaallah..mekasih ya ;)

zOeY zAu YaH said...

coklat: ye kena ajar diri supaya kuat.tq.

zOeY zAu YaH said...

maz: dah teruk kene spare oksigen hihi...tq ye maz..

adiba ramli said...

cik zoey nampak kuat sgtt.. teruskan ketabahan anda!

zOeY zAu YaH said...

pulsowanie: sebenarnya saja tulis tu konon bila org baca tu jd mcm doa saya boleh bedah..hihi..tq.

zOeY zAu YaH said...

cik chinta: tak tiap masa tp kene redha gak ;)

zOeY zAu YaH said...

zuk: tggu tau nanti ade lagi saya citer.

zOeY zAu YaH said...

hunny: amin..tq ya.

Cik Eka said...

sedihnya bila baca...

kuatkan semangat ye zoyah..semoga awak sentiasa sihat dibawah lindungan Allah SWT...

sesungguhnya sakit tu ujian dan tuhan yang menentukan semuanya..semoga awak kuat!!

eka nak tunggu sambungan ceritanya...

nabila azmi said...

kuatnye awkkkkk..huhu...be strong okie...insyaallh...doa byk2..mane tau tetibe trus siht ke kannnn

allah xkkn uji hmbanye sesuatu yg hmbanya xdpt thn kan2...

Kyra Hizrina said...

smoga awak kuat lawan pyakit ni..ala ada sekuel2 plk ke..tk sabar nk tau! pat cerita! hihi

zOeY zAu YaH said...

atiqah: tq.

zOeY zAu YaH said...

adiba: kdg2 tak tabah gak tp kene kuat haha...tq.

zOeY zAu YaH said...

cik eka: thanks cik eka..nanti saya smbung ok =)

zOeY zAu YaH said...

nabila: tu lah..thanks ya.

zOeY zAu YaH said...

kyra: sbb byk sgt.nanti saya citer terperinci ok.

i'm ezza haniza said...

:( sy selalu masuk belog ni , walaupun tak komen , tapi sy selalu baca :( tapi entry ni buat saya rasa cm nak komen :( serious saya menanges . .kuatnya awak .. :(

Kyra Hizrina said...

oky dear, make sure buzz buzz kyra kalau dh update..tk sabar nk tggu next post !

Miss Amateur Cook said...

wahhhh cerita awak sgt menarik minat saya. tp malangnya saya x blh tolong pape. insyaAllah doakan saya jd dokter yg berjaya nnt boleh la tlg rawat cik zoey. semoga Allah beri kekuatan pd cik zoey utk mnempuh segala dugaan.

^_^

zOeY zAu YaH said...

ezza haniza: ala takmo nanges ye.tq selalu masuk.saya just nak share.saya tak kuat mana pun tapi bila kita redha otomatik akn rasa kuat.tq ya sbb prihatin dgn saya ;)

zOeY zAu YaH said...

kyra: ok dear =)

zOeY zAu YaH said...

miss: amin...smoga allah kuatkan saya dan smoga awk dpt jd doctor yg berjaya..amin..tq ;)

sue ferra said...

hope sis tabah okk , harap penyakit tak blarutn teruk ..sis kuat kan ...tengs singgah blog sue .. tharu bloger hot neh singgah , comeyy plak tuhh ..

pinky said...

salam...

akak ada pengalaman jugak...tapi bukan akak yg sakit tak mak cik...dia dpt tahu lps spm jgk... dl ms kecik2 pnh ada simpton2 tp org tua biasalh amik mudah dgn sgala hal... lg pn mcik ms tu sihat jer... tapi bila dah sampai masa baru ada effect... ms tu mcik dah start sakit smpai duk atas kerusi roda jgk... terpaksa ulang alik g spital... HUSM lps tu ijn.... tp sakitnya bukan jantung berlubang ke hapa... cuma saluran jantung yg ada 4 tu ada masalah... so bila saluran tu ada mslh jantung xblh berfungsi dgn baik... tapi still ada effect kat jantung... satu injapnya dah bocor teruk, satu lagi dah cacat... bertahun tahun duk ulang alik ijn utk checkup...nak operate pun kena q bertahun tahun... smpailah 1 masa dia kena buat jugak sbb jantung dah xblh nak berfungsi lagi... lps tu alhamdulillah ok bila tukar injap tu... dr ckp mcm2 xblh ada anak ke apa... alhamdulillah jgk mcik akak tu kawin dan dpt anak pun skrg... so kat sini akak harap zoey tabah!!! tak semua yang dr ckp tu smuanya betul...kita kena percaya pada qada dan qadak Allah... dr hanya meramal berdasarkan ilmu yg dia ada... tapi apa yg akan berlaku hanya Tuhan saja yang tahu.... semoga kesihatan zoey bertambah tambah baik walau tak dapat sihat sepenuhnya...amin....

CikFi said...

sabar yr cik zoey..semoga awak lebih kuat, tabah dan terima dugaan ini dengan tenang..

Sama-sama kita doakan yang terbaek utk cik zoey ni..

nur anis said...

semoga awak sihat dan kuat hadapi semua ni ye..:)

✿ pink velvet ✿ said...

x terpikir pun cik zoey sakit sampai mcm ni skali, huhu! tp sy suke sgn semangat cik zoey, x penah mengeluh dgn blog ni pasal takdir cik zoey...cik zoey mmg sorang yg kuat, respect sgt :) sy doakan smoga cik zoey sentiasa dpjgkan umo ye, amin~~

rainnyberry said...

sis..tak sangka sis ada sakit camnie..sedih saya baca.moga sis cepat sembuh..=)

CikFi said...

anda ditag
http://hatinufid.blogspot.com/2012/02/jawab-11-soal-11.html

..safwani.. said...

sis zoey !! xnmpk mcm you sakit pun. you always happy in your pic. btw, TQ share about this ;) and semoga sis lebih tabah and kuat. u go girl ! <3

kakachan said...

be strong zoey. kagum dgm smngat kamu. kalau tgk muke, xmcm ade saket pon. sedey denga cite kamu. kami same2 doakan zoey cepat2 sehat ok.

Aida Azryn said...

jaga kesihatan elok2.. make sure makan ubat.. jaga permakanan.. Hope sihat selalu.. <3

zOeY zAu YaH said...

sue ferra: thanks ya.saya biasa je lah...hihi..thanks gak mai sini ;)

zOeY zAu YaH said...

pinky: samalah.doctor ckp camtu gak tp tgk ramai je yg ada ank kan hihi..thanks sbb share.rasa semngat bila baca.harapan msh ada kan.

zOeY zAu YaH said...

cikfi: insyaallah..mekasih ya =)

zOeY zAu YaH said...

nur anis: harap2 mcm tu lah..tq =)

zOeY zAu YaH said...

pink: thanks ye...saya takdelah kuat mana tp saya redha je.thanks sgt2..:)

zOeY zAu YaH said...

rainnyberry: lama dah hihi..amin.thanks ya.

zOeY zAu YaH said...

safwani: sbb saya x tunjuk haha..thanks ya ;)

zOeY zAu YaH said...

kakachan: thanks sgt2 ya..

zOeY zAu YaH said...

aida: baik boss haha..thanks aida.

Zahirah Dzulkifli said...

Teruknya. Kesian akak. Semoga cepat sembuh. Tabahkan hati :)

Juliet_iRa~" said...

yeke zoey...igtkan blh bedah lagi...kuatkan smgt k..awk mmg tabah..:)

Pelangi said...

terkedu...:'(

lisa said...

rasa sebak baca :(

kuatkan semangat sis :)

Syamira Hashim said...

Saya pun mengalami penyakit yang sama. Saya baru diagnos penyakit ni awal tahun ni. Dulu masa kecik2 doktor dah cakap ada jantung berlubang tapi parents tak ambik serious sebab doktor cakap tak serious pun penyakit ni. Tapi bila umur 21 tahun baru ada simptom then pergi refer kat hospital biasa jumpa pakar jantung tapi bila doktor check doktor cakap doktor suruh refer IJN. Pergi IJN dorang sahkan saya ada penyakit ASD with Pulmonary Hypertension and doktor terangkan effect penyakit ni. Bila dengar doktor cakap serious rasa sedih sangat. Saya faham apa yang awak rasa. Tapi saya masih ditahap pertama. so sekarang seumur hidup kena bergantung dengan ubat n checkup dengan doktor geetha.

Siti(zoey) said...

Syamira Hashim: saya dah 8 tahun.tak rasa apa2 dah.

Fatimah Abdul Kader said...

Assalamualaikum.....kelahiran kita telah ditentukan Allah. Sebagai insan yang senasib, saya pun nak kongsi sedikit pengalaman saya....sejak dari kecik hingga umur 30 tahun saya dikenali oleh keluarga dan rakan2 dengan sifat yang lasak. Setelah anak kedua saya genap umur 2 tahun, saya disahkan oleh hospital Gleaneagles, Penang yang saya mempunyai penyakit ASD with PAH. Awalnya, saya terkejut dan tak percaya dengan fizikal saya yang sebelum ini tak pernah sakit teruk. Saya terpaksa pencen dari kerja sebagai QS disebuah syarikat kontraktor kerana kerja ini amat mencabar mental, fizikal. Dalam sakit saya pernah accident kerana penat dan tertidur semasa pulang dari kerja.syukur saya selamat. Kereta masuk workshop sebulan. Penyakit ini sangat misteri. Saya sentiasa berdoa agar anak2 saya tidak mewarisinya. Biarlah saya seorang yang merasainya. Doktor cakap ada harapan untuk penutupan kerana PA pressure sudah turun dari 70 ke 59 setelah mengambil ubat selama setahun setengah. Nasib seterusnya, saya berserah diri 100% kepada Allah. Yang penting pesanan saya disini, banyakan zikir dan berdoa serta jangan tinggalkan ubat. Makan ubat ikut aturan. Kurangkan makanan berminyak dan ais kerana ianya boleh mengundang batuk dan bengkak urat. Insyaallah...Semoga Allah mengasihani kita.