Penyakit episod 1.

Assalamualaikum...

ingat ini drama? siap ada episod blablabla..eh diam cikgu nak ngajor!

dulu zaman kecik molek..eh tak...zaman kecik2..
saya selalu jatuh sakit.

mak penah citer zaman baby dulu mak mandikan saya time hujan.
lepas mandi badan saya tukar jadi biru pucat lesi termasuk kuku besi..
haha mengarut..kuku merah pun i belum kenal uolsss..
nasib baik jadi biru,kalau hijau haruslah mak konpius ini anak
dia atau shrek? atau hulk mungkin?
FINE LAH ZOEY OIII....

eh ada lagi.time baby dulu kakak saya penah jatuhkan saya dari dukungan beliau.
nasib baik bila besar hati ni baik tak balas dendam kat anak2 beliau
hahahaha...

meningkat kanak2 saya selalu sakit.
selalu je demam,batuk dan selsema.
sekali terjadi memang susah nak sembuh.
kalau sembuh kejap je pastu jadi balik.
teruk2 tau sampai pernah demam hampir sebulan.
bukan setakat jumpa doctor,tapi doctor tradisonal pun jumpa juga
cehh sesaje je kan nak naik taraf tok bomoh sekelian.
sekali tu saya demam.time darjah 5 kot.
pergi klinik pak ngah saya(pak ngah saya doktor yang cool).
katanya ada  kelainan kat jantung.macam ade lubang.
then buat surat rujuk ke hospital.

mak bapak saya tak bawak pi hospital pun.
mungkin sebab tengok saya sihat dan kuat je.
saya ini budak2.orang tua pun takmo masuk hospital,inikan saya si budak comel.
eleleh.comel je cakap diri sendiri comel hahaha 
*pengsan.
tapi sila jangan contohi ini.
check je kalau dah diminta buat oleh doctor sebab
menyesal kemudian tiada gunanya lagi*iklan.

simptom2 awal yang saya alami macam ni..
> mudah demam,batuk dan selsema.

> sensitif dengan cuaca dan persekitaran.
kalau tersalah sikit mulalah jatuh sakit.

> kadang2 lalu makan,kadang2 tak lalu langsung.

> berat badan susah naik.kurus je.

> mudah letih dan badan lemah.

> mudah terkejut.

> kadang2 susah tidur.

> berpeluh secara hebat tengah tidur.
time cuaca sejuk pun boleh berpeluh kemain lagik.
orang cakap berpeluh dingin.

> bila terlalu aktif akan rasa jantung lain macam
atau mudah penat.dulu2 saya takde simptom nih cuma
pernah saya mengayuh basikal berlumba dengan kawan2.
secara tak pasal2 rasa semput dan penat.

> rasa nak pitam atau terus pitam/pengsan.
saya hanya rasa nak pitam.takde pulak terus pengsan ke hape.
ingat lagi pernah main bola sepak pantai dengan kawan2.
tak sempat tunjuk hebat saya dah nyorok secara diam2 sebab rasa nak pitam.

> tidur kene 2 bantal.
tapi mula2 dulu takde simptom nih.

> tercungap2 dan nafas berbunyi.

> denyutan jantung jadi kuat atau rasa lain dari normal.

> tak tahan sejuk.
akan rasa tak selesa.kuku,mulut akan jadi kebiruan.

tapi sebenarnya dulu saya sangat kuat.
rasa sihat dan aktif macam bebudak dan remaja lain.

nasihat saya,kalau rasa kelainan atau ada ahli keluarga tak sihat tu
cepat2 bawa gi check.
kalau perlu terus je check dengan pakar.
ramai orang termasuk kawan2 saya sendiri takut nak jumpa doctor.
dah teruk pun takut gak dengan alasan takut kalau2 ade penyakit serius.
bagi saya lebih baik tahu awal dari tahu time takleh buat apa2 dah.
tahu awal boleh cegah awal.bila kesan penyakit dah teruk macam saya
memang menyesal pun tak guna.
hanya harap keajaiban dari allah je.
saya tahu awal...time kecik2.
bila semua buat tak tahu dah besar nih penyakit dah jadi teruk
baru rasa menyesal.tapi tak guna dah nak menyesal pun.
memang takdir allah untuk saya jadi macam nih
tapi cuba bayangkan kalau saya dirawat awal2 dulu.
pasti paru2 saya ok,pasti saya selamat bedah tampal jantung je.
pasti saya sihat,saya kuat,saya berjaya,saya boleh bantu dan beri kesenangan
pada mak bapak saya.
tapi dah terlewat.
sepatutnya pada umur begini saya berbakti pada
mak bapak,keluarga,kawan2 dan sesiapa saja.
tapi saya ini hanya menyusahkan mereka saja.
saya membebankan mereka.itu sangat tak seronok.
hati saya hanya tuhan yang tahu.
saya nak bahagiakan mak bapak dan keluarga tapi tak mampu.
 bunyi macam merungut,tapi saya cuma nak ingatkan semua orang..
tolong jangan pandang remeh bila kita sakit,orang sekeliling sakit.
cepat2 rawat supaya tak terlambat.
 ini serius kawan2.

 nanti saya sambung lagi ok.

like fanpage saya kalau sudi.
www.facebook.com/zoeyzauyahfanpage

klik nuffnang nak bedah..amin..

tenkiu ;)


41 comments:

Feza said...

sakit jantung berlubang ke? member pun ada gak camni sorang. dia mmg sentiasa lemah je. kesian tengok.

adiba ramli said...

Sedihnye..salute kt kak zoey sebab sgt kuat..tabah ye ;)

Nurul Husna Mohd Hassan said...

skrg pun dh bjaye jgk :)

zOeY zAu YaH said...

feza: lebih dari jantung berlubang.jantung berlubang mula2 je ;) sian kan? mmg akn sentiasa lemah.

zOeY zAu YaH said...

adiba: insyaallah cuba jd tabah hihi..thanks ye.

zOeY zAu YaH said...

nurul: haha tp tak dpt bantu family seperti yg sepatutnya..hihi..

Munnafendy said...

aha dulu sy kecik2 pun akak jatuhkan masa dukung, smpai skrg ada parut kat bibir...wuwuwu T.T

Siha. said...

be strong yaa sys zoey =_=

nur anis said...

tengok awak selalu ceria bila menulis, rasa macam tak sangka yang awak sakit teruk..semoga kuat-kuat saja ye..

hunny_bunny___chumutt said...

cmoge cept cemboh n jd kuadd n ceatt ag2 cm dlu2. . .:'))

Mie Hishamuddin said...

kesian sis..jaga kesihatan lepas nie..hope dapat cepat bedah and sembuh...amin...btw pasni memang terus mie laju g klinik =D

✿ pink velvet ✿ said...

sedih, huhu! :'(

nabila azmi said...

be strong dear....

cik eka said...

hope k.zoey tabah k
sabar ye
insyaALLAH penyakit k.zoey tu akan sembuh
:)
senyum sokmo deyh
wee^_^

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

bahaya.. ada mbr kena jntung brlubang gk.. dah lama la. kesian dia, xleh nak aktif brsukan sgt.. dia tu montel.. one of my close pren :)

zOeY zAu YaH said...

munna; hehe..

zOeY zAu YaH said...

siha: thanks.

zOeY zAu YaH said...

nur anis: hehe i'm ok..tq ye.

zOeY zAu YaH said...

hunny: amin...thanks.

zOeY zAu YaH said...

mie: amin...thanks sgt2 ya.klu sakit cpt2 gi klinik ok.

zOeY zAu YaH said...

pink: ala takmo lah..hihi.

zOeY zAu YaH said...

nabila: insyaallah.thanks.

zOeY zAu YaH said...

cik eka: insyaallah boleh sembuh..thanks.

zOeY zAu YaH said...

saizuan: kesian dia kan..

Firdaus® said...

kalau tak tahan sjuk mmg kena sntiasa bawak baju sejuk je la jawabnya..hehehehe....nice entry pasal diri sndiri..huk33..dah like fan page kamu.

apa2 pun do follow my blog ye~

cik chinta said...

mcm ada2 je kat i. tp x kot.

Kyra Hizrina said...

hihi dah bace. tabah dn kuatkan smgt. nanti smbg lagi tau ! eh lupa nk ckp, same goes to me la sis..kyra pun ada problem sikit tpi takut nk jmpe doc and asyik delay je tpi bila baca post awak yg ni...rasa smgt nk jmpe doc eventhough takut..yela takut skrg myb bbaloi dari takut akn dtg kan?..thanks sis! :)

Zahirah Dzulkifli said...

Tak tau pula simptom dia seteruk ni. Adeh

Atiqah Razak said...

sedih baca. tengok akak mcm takde penyakit serius je T_T

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

adik, akka faham perasaan adik. akak ada desicated disk ala2 slip disk.mungkin tak seteruk adik penyakit akak ne. masa akak tau akak pun sedih takut myusahkan family.. lagi2 masa tue akak baru bsalin.doc tak bagi akka dukung anak.. tuhan jelah tahu.. anak kecik lagi tak bole nak dukung..akak pun stop menyusu baby sbb tak blh tunduk2.. stress sgt2..tapi lama2 akak sedar setiap penyakit yg allah beri ada sebab..sebabnya kita hamba2 yg terpilih..so kuatkan semangat..

zOeY zAu YaH said...

firdaus: kan sng kalau semudah tu.

zOeY zAu YaH said...

cik chinta: apa2 pun check btl2 tau =)

zOeY zAu YaH said...

kyra: ade je sambungan.terperinci lagi test2 yg saya kene buat semua.cpt2 check ok.tahu awl lg elok dari tahu bila dh terlewat.

zOeY zAu YaH said...

zahirah: ini time awl2.lps 2,3 tahun lg truk tau..

zOeY zAu YaH said...

atiqah: dugaan.saya x tunjuk..hihi

zOeY zAu YaH said...

baby: siannya akak.kita sama2 sbr k =)

Juliet_iRa~" said...

sbr yea zoey..smoga cpt2 dpt bedah..n sihat..:)

bantal said...

o...x ape kuat semangat tau....

Reensyarinie said...

cik zoey mmg kuat semangat.caya lah.teruskan semangat okay.jgn mudah lemah.u go girl!! cik zoey psti sembuh okay..Kuasa Allah siapa tahu kan

Cik YummY said...

Macam mana keadaan zoey skang.. sarah pun sama macam zoey jantung berlubang cuma tambah lagi dengan mytral valve prolapse..akak operate 5 July ni..harap zoey makin sihat n bertammbah sihat

zOeY zAu YaH said...

cik yummy: mcm biasa.kdg2 ok,kdg2 tak.saya sekali paru2 dah.mmg x blh bedah atau buat apa2 dah.insyaallah.akak pun sama ya..tq.