bila pakai lens mata pedih2 apa nak buat? meh nak share cara saya.

Assalamualaikum..


pakai lens pastu mata rasa tak selesa..
lens rasa nak tertanggal..salah satu sebabnya ialah mata kita keringlah tu...
weh ape nak buat nih? ape nak buat nih?
dah..jangan nak panik buat kecoh..lempang kang..
meh silalah baca dengan kusyuk apa yang saya nak share nih..
kalau tak kusyuk pun takpe..bukan saya nampak pung hahahahhaha...


kalau mata jenis sensitif,mudah kering,mata jadi merah dan selalu rasa tak selesa
bila pakai lens,
silalah menggunapakai eyedrops khusus untuk lembabkan mata.
selalunya dia boleh titis walaupun ada lens kat dalam mata.




picture source frim google.
ini contoh eyedrops untuk lembabkan mata.


boleh beli kat kedai sepek atau farmasi...
jangan nak buang tebiat beli kat kedai basikal ke,kat pasar borong ke..
tak..tak..


dah beli tu silalah bertanya cara yang betul untuk guna
ada yang boleh titis walaupun lens ada dalam mata,
ada yang kene keluarkan lens dulu,
ada yang boleh guna kat lens jenis lembut,
ada yang tak.
so jangan malu jangan segan..sila bertanya sampai dah takde idea nak tanya apa
kat staff kedai tuh..
nak ngorat  minta no tepon pun takpe..takde masalah..kahkah..

dulu mula2 belajar pakai lens saya ada gak kene pakai eyedrops nih,
tapi skang dah terbiasa memang takde masalah apa.
dok lama dalam air cond pun takde masalah mata kering ke pedih ke.
wahh hebat ! *tepuk2 tangan.


tapi sejak dulu saya ada satu rutin yang biasa saya buat setiap kali tanggalkan lens.
dah tanggalkan lens,cuci mekap,cuci muka bersih2 semua,
saya akan titis ubat mata atau eyemo dalam mata sebab
lepas tanggalkan lens mesti mata akan rasa pedih2 sikit kan.
so saya titis untuk elakkan dari jadi tah pape kang.



saya suka titis satu ubat mata yang dibeli dari klinik p.ngah saya.
tak tahu namanya apa tapi satu family suka spare ubat ni.
sangat berkesan.mata sakit ke,pedih ke,tak selesa ke mesti titis sikit
then tak lama pastu dia baik dah.
tapi skang dah habis..tak gi beli baru pun..
*padahal bapak tak tolong belikan..haishh..ape nih mengharapkan bapak
walaupun sudah tua bangka begini T_T


so gantinya saya guna eyemo.


picture source from google.
yang ini terpaling pebret.
memang berkesan untuk hilangkan iritasi,pedih2 dan ketidakselesaan kat mata.
ceceh...macam iklan.



picture source from google.
tapi sekarang guna yang ini sebab yang hijau putih tu dah habis.
papa yang beli kaler biru ni kat saya.
tak bape berkesan tapi boleh la nak bagi mata ok sikit lepas tanggal lens.
hey tolong jangan komplen sangat eh...ini papa yang beli tau..papa !
*emo T_T


dulu keja jual lens,
selalu customer bagitau depa titis eyemo walaupun lens ada dalam mata.
pastu mula rasa pedih..
SALAH OK..
nak titis eyemo boleh,tapi sila tanggalkan lens dulu.
dah titis,biar kejap then baru pakai lens semula.
tapi terpaling tak tahan tu,ada yang rendam lens dalam eyemo !
pakai ja pedih dan mata jadi merah.
nahhhh...tu lah padahnya tak bertanya pada yang tahu.
nak pakai lens kene jaga elok2..
kalau was2 atau tak tau terus ja tanya kat doctor ke,kedai sepek ke,
farmasi ke kan...
kang terbakar rumah nampak di mata,terbakar hati siapa yang tahu..
weh tetibe ! hahahhaha...


dah..dah..tu je.lain kali share lagi.


like fanpage saya kalau sudi.


klik nuffnang nak bedah..amin.


tenkiu.