tips hilangkan kesan warna luntur pada pakaian

Assalamualaikum.


Pernah alami bila warna dari fabric/pakaian lain luntur lalu terkena pakaian anda(terutama pakaian kegemaran atau paling mahal) lepas tu sedih, pilu, stress macam tak ada harapan lagi dah? kedengaran agak over di situ tapi itulah kenyataannya.pakaian yang terkena warna luntur dari fabric lain sangat susah nak dihilangkan tahu? sebab tak tahu nak hilangkan macam mana, akhirnya terpaksa pilih solution terpilu iaitu membuang/tidak menggunakan pakaian tersebut lagi(tragik sampai hingus meleleh..strotttt! sedut hingus semula, kahkah).


jangan sedih, meh sini datin seri muka nak berkongsi satu cara yang telah diuji keberkesannya pada beberapa minggu yang lepas.saya dah cuba,cara ini sememangnya berkesan lagi menjimatkan.
terbuktinya cara ini bermula daripada tudung saya bertompok warna merah selepas dicuci.warna fabric merah telah luntur dan menempel di tudungku itueww, sobss.. selepas menggoogle segala jenis petua dan tips, akhirnya saya mencuba kaedah yang saya nak kongsi dengan anda ini.kredit kepada tuan punya blog yang share cara ini tapi maaf, saya lupa nama blog tersebut, padah bila dah buka banyak blog untuk cari cara terpaling mudah T___________T



hanya dua bahan yang diperlukan.serbuk pencuci dari jenama ikut sukahati.eh tak, maksud saya bukan jenama ikut sukahati, belum pernah berjumpa jenama tersebut, atau mungkin belum keluar di pasaran hewhew.. tapi guna lah apa saja jenama ikut suka hati hangpa.satu lagi bahan utama ialah cecair peluntur jenis lemon.mesti jenis LEMON! nampak datin seri dah caps lock tuh? takde lemon tak jadik! eh?.sebelum ini selalu je nak skeptikal dengan cecair peluntur.pada firasatku mengatakan peluntur ni akan melunturkan apa saja warna pada pakaian termasuk warna asal dan warna kulit tangan bila terkena beliau.. skeri mak! punya over pikiran datin seri ini, tapi selepas dah guna peluntur jenis lemon dan cara ini terus dahku kagum sambil tepuk-tepuk tangan sebab warna asal tak luntur, warna jahat(tompokan warna asing) sahaja yang hilang.bagus sekali!


ikut cara di bawah ini:-

bahan-bahan:
1. pakaian yang terkena warna.takde yang ni kau nak cuci hape?(cuci hotak barangkali?)
2. air bersih.
3. serbuk pencuci(saya guna jenama DAIA/TOP, tak pasti sebab mak iolss letak serbuk pencuci dalam balang tanpa packaging asal).
4. cecair peluntur jenis lemon( saya guna jenama kuat harimau gagah perkasa kim jong kook)

cara-cara:
1. masukkan air bersih secukup rasa  didalam baldi.agak-agak sampai tenggelam pakaian kita nak cuci itu.
2. masukkan 1/2 sudu atau 1 sudu serbuk pencuci(ikut saiz pakaian).saya nak buang kesan warna dekat sehelai tudung je, so saya guna suku sudu sahaja.suku wey bukan siku.
3. masukkan cecair peluntur dalam 5 penutup.
4. kacau sebati dan kemudian tarik nafas lega sebab warna tangan kau tak luntur poonnnn -.-'
5. masukkan pakaian anda dan kacau-kacau.takyah guna mixer, guna tangan pun boleh... kahkah.
6. biarkan terendam.untuk kesan warna yang teruk boleh biar selama 3 hari dan setiap hari tukar rendaman.ulang cara bancuhan yang sama.untuk tudung saya walaupun bertompok di banyak tempat, tapi kesan warna tak terlalu terang.jadi saya rendam selama 2 hari sahaja.jangan lupa sentiasa kacau ya puan-puan.bimbang adunan akan melekit tipu punya worang.
7. sila check adunan pakaian kita, kalau dah hilang kesan warna, maka dah boleh cuci bersih dan jemur sampai masak kering.bila dah kering boleh lipat masukkan dalam almari.tu pun nak kena cakap ke?


untuk bukti yang lebih kukuh naahhh saya sertakan gambar sekali.kesan tompok dah hilang, warna asal tudung pun tak luntur.kagum woh kagum! terlupa nak tangkap gambar sebelum dimana kesan warna merah bertompok berkeliaran di atas tudung ini.lepas ni tak heran dah kalau fabrik lain nak luntur warna(angkuh).cuba saja cara ini, insyaallah berkesan.kalau tak berkesan tu minta maap lah.mungkin fabrik anda jenis ketegaq nak mampoih kepala hang aku putaq(salahkan fabrik pula).


sila share entry ini kalau anda rasa cara ini berguna, kalau tak sekarang mungkin di masa yang akan datang, insyaallah.



terima kasih.




No comments: